BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KAR
A BUDAPESTI MŰSZAKI ÉS GAZDASÁGTUDOMÁNYI EGYETEM
VEGYÉSZMÉRNÖKI ÉS BIOMÉRNÖKI KARÁNAK
ALAPKÉPZÉSEI
TÁJÉKOZTATÓ KÖZÉPISKOLÁSOKNAK
2013
BEVEZETÉS
A
következőkben összefoglaljuk képzésünkről és a karunkon (BME VBK) végzettek
várható munkájáról azokat az ismereteket, amelyek a vegyészmérnöki, biomérnöki vagy környezetmérnöki
pálya iránt érdeklődőknek fontosak lehetnek. A felvételi eljárással
kapcsolatos tudnivalókról külön tájékozatóban olvashatnak. (http://www.felvi.hu, és
www.kth.bme.hu )
Kérjük, hogy a 2013. évi Felsőoktatási felvételi
tájékoztató (FFT) általános részét és a műszaki felsőoktatásra vonatkozó
fejezetet gondosan tanulmányozzák át.
További, a
képzést érintő információval szívesen állunk rendelkezésre a BME Vegyészmérnöki
és Biomérnöki Kara Dékáni Hivatalában
·
Elektronikus postán: dekan@mail.bme.hu
- kérjük, a levél tárgyaként tüntessék fel: “felvételi”
·
Telefonon: (06-1-)463-1383,
463-3676, 463-4380
·
Telefaxon: (06-1-)463-3570
·
Személyesen: Budapest, XI.
Műegyetem rkp. 3. I. em 22, H-Cs 9-15.30
·
A képzés típusa
·
Felvételi tárgyak
·
Szakmák, továbbtanulás, elhelyezkedés
Ø Vegyészmérnöki
szak
Ø Biomérnöki
szak
Ø Környezetmérnöki
szak
·
Továbbtanulás: mesterképzés (MSc), doktori képzés (PhD)
·
Melyik képzést válasszam, hogyan tanulhatok majd?
Ø Érdekel a
kémia
Ø A kémia és a
biológia is érdekel
Ø A kémián
kívül matematikából is erős vagyok
Ø Érdekel a
környezetvédelem
Ø Várhatóan a
kötelezőnél több tanulást tudok majd vállalni
Ø Érdekel a
szakma, de nem erősségem a kémia és/vagy nem vagyok valami ügyes
Ø Tévedtem a
választással, később szakot szeretnék váltani
Ø Felsőfokú
képzésben tanulok, szeretnék változtatni, átmennék a Vegyészmérnöki és
Biomérnöki Karra
Ø Bizonyos
típusú tanulási nehézségeim vannak
·
A képzés néhány részlete
·
A korábbi évek felvételi pontjai
Karunkon három műszaki alapképzési szak, a vegyészmérnöki, a biomérnöki és a környezetmérnöki alapszak működik. A
képzés illeszkedik az európai és amerikai képzésekhez. Mindhárom alapszakon 2005. szeptemberében, felmenő rendszerben indult az ún. bolognai felsőoktatási struktúrának megfelelő hét féléves műszaki alapképzés (BSc). Az
alapdiploma munkavégzésre és – megfelelő tudás elérése esetén – a
mesterdiplomáért folyó képzésben (MSc) továbbtanulásra jogosít. A legjobbak és
a más egyetemek rokon mesterszakjain végzett diplomások legjobbjai a doktori
(PhD) iskolában folytathatják tanulmányaikat.
FELVÉTELI TÁRGYAK
Mindhárom szakon
azonos felvételi tárgyak vannak:
matematika és
fizika vagy informatika vagy
kémia vagy biológia vagy szakmai tárgy
SZAKMÁK, TOVÁBBTANULÁS, ELHELYEZKEDÉS
A képzés: Az első vegyészmérnöki diplomákat a XIX. század
nyolcvanas éveiben adták ki a Műegyetemen. Ez a diploma azóta
ismert és elismert Európában és a többi földrészen is. Az európai vegyészmérnök-képzés
sokféle: a vegyipari gépészettől az elméleti kémiai ismeretekig sok
diszciplinát foglal magába, intézményenként különböző arányokban. A BME
vegyészmérnök-képzése a mérnöki ismeretektől az ún. alkalmazott kémiáig terjed.
A felsőbbéves hallgatók – érdeklődésüknek megfelelően – különböző specializációkon
(analitika és anyagszerkezetvizsgálat, gyógyszeripar, műanyag-, textil- és
anyagtudományi, vegyipar és folyamatmérnöki) szerezhetnek részletesebb
ismereteket. A kiváló hallgatók külföldi részképzésben vehetnek részt.
Munkavégzés vegyészmérnöki alapdiplomával: A szakemberek
a vegyiparban és más iparágakban kémiai technológiai eljárásokat alkalmaznak,
irányítják a technológiai folyamatokat és az azokat működtető személyzetet,
gyártásközi és végső minőségellenőrzést végeznek; a vegyiparhoz kapcsolódó
kutató-fejlesztő munka során laboratóriumi, félüzemi és üzemi kísérletekben
vesznek részt, új eljárásokat vezetnek be; a környezetvédelemmel kapcsolatos
tevékenységet, az ahhoz kapcsolódó analitikai vizsgálatokat is gyakran
vegyészmérnökök végzik. A legtöbb területen nő a gazdasági ismeretek
jelentősége. A vegyészmérnökök eredményes munkát végezhetnek mind itthon, mind
külföldön az ipar, a mezőgazdaság, a kutatás, a kereskedelem, a közigazgatás
stb. terén.
Biomérnöki szak
A képzés: A biomérnöki szak a vegyészmérnök-képzésből vált önállóvá,
a biokémia és rokon tudományok műszaki alkalmazásaira irányul. Ez az oktatás
Európában sok helyen ma is a vegyészmérnök-képzés része. A szak
növekvő jelentősége abban is megmutatkozik, hogy 2006-ban a Kar neve
Vegyészmérnöki Karról Vegyészmérnöki és Biomérnöki Karrá változott. A
felsőbbéves hallgatók négy specializáció (alkalmazott biotechnológiai,
környezetvédelmi, egészségvédelmi, élelmiszerminősítő és
élelmiszertechnológiai) közül választhatnak. A legkiválóbb diákok több ország
egyetemein vehetnek részt ún. részképzésben.
Munkavégzés biomérnöki alapdiplomával: A
szakemberek a vegyészmérnökökéhez hasonló (l. előbb) tevékenységet elsősorban a
kémia és a biológia határterületére eső technológiákkal (biotechnológiák)
kapcsolatban végeznek. A biomérnökök munkájára elsősorban a környezet- és
egészségvédelem, az ipari biotechnológia, valamint az élelmiszeripar területén
van szükség. Biomérnököket a gyógyszeriparban, a mezőgazdaságban, a
kereskedelemben és az államigazgatásban is alkalmazhatnak, mind itthon, mind
külföldön. A végzettek a tágabb értelemben vett biotechnológiai területeken
kívül – a képzés erős kémiai gyökereinél fogva – kémiai technológiai
területeken is megállják helyüket.
Környezetmérnöki szak
A képzés: A környezetmérnök-képzést világszerte a környezetünk
iránti felelősség növekedése hívta életre, így a képzés viszonylag rövid múltra
nyúlik vissza. Hazánkban – az országosan általános képzési követelményeken
belül – a képző intézmények sajátságai megmutatkoznak az illető intézmény környezetmérnök-képzésében.
A hazai felsőoktatáson belül a Műegyetemen folyik a legtöbb műszaki szakon
képzés, így az itt tanuló leendő környzetmérnökök széleskörű műszaki
alapképzésben részesülnek. A képzés a felsőbb évfolyamokon
két specializáción (környezettechnológia és környezetmenedzsment) folyik. Egyéni
érdeklődésük alapján a hallgatók egy-egy választott műszaki területen bővebb
ismereteket is szerezhetnek, a legkiválóbbak külföldi részképzésben vehetnek
részt.
Munkavégzés környezetmérnöki alapdiplomával: A
szakemberek feladata, hogy felismerjék és elhárítsák a különböző területeken
jelentkező környezeti szennyezéseket és veszélyeket, csökkentsék, ill.
megszüntessék a különböző gyártási folyamatokban keletkező hulladékok mennyiségét,
segítsék a természeti erőforrások ésszerű felhasználását. Tevékenységük a
hulladékok újrahasznosítására, a veszélyes hulladékok ártalmatlanítására is
kiterjed. Tudásukra szükség van a természet- és tájvédelemben, a
területfejlesztésben, valamint a környezeti stratégia és biztonság kidolgozásában
is. A BME-en végzett környezetmérnökök a különböző szakterületeken működő
mérnökök partnerei lehetnek a környezetvédelmi problémák megoldásában mind
itthon, mind külföldön.
A képzés: Az alapdiploma (BSc) birtokában – megfelelő tanulmányi követelmények
teljesítése esetén – lehetőség van továbbtanulásra az alapdiplomának megfelelő
vagy attól különböző (pl. a Kar másik szakja, gazdasági jellegű szak,
természettudományi szak) mesterszakon (MSc). A mesterszak négy féléves. Az
alapszaktól eltérő mesterszak esetén a bepótlandó ismeretek körét és a pótlás
módját – bizonyos előírások alapján – az intézmény határozza meg. A
mesterképzés során a hallgatók bekapcsolódhatnak a tudományos kutatómunkába is.
A legjobbak tanulmányaikat és a kutatómunkát a doktori képzés (PhD) keretében
folytathatják.
Munkavégzés mesterdiplomával, doktori fokozattal: A mesterdiplomával rendelkezők a képzettségüknek
megfelelő területen – megfelelő szakmai tapasztalatok birtokában – többnyire irányító,
kutató, fejlesztő típusú munkát végeznek, a doktori fokozattal rendelkezők ezekhez
a tevékenységekhez további ismeretekkel, képességekkel rendelkeznek.
Az egyes
szakokon a specializáció részaránya viszonylag kicsi, így a pályakezdőnek az
adott specializációnak megfelelő munkahelyen előnye van, de valamely más
végzettség esetén is általában betölthető az állás.
A Karon
végzett mérnökök megfelelő számú állásajánlatot kapnak. A szakmai ismereteken
kívül a számítógépes gyakorlatnak és a nyelvismeretnek nagy jelentősége van az
elhelyezkedésben. A felmérések azt mutatják, hogy végzettjeink elégedettek a
pályaválasztásukkal, és jövőjüket megnyugtatónak találják.
A Karon
hagyományosan sok nő szerez mérnöki diplomát. A munkáltatók – speciális feladatok
esetén adódó ritka kivételektől eltekintve – nem idegenkednek a női
munkavállalóktól.
A BME-n 2003-ban diplomát szerzett – 1-1,5 éves
munkaerő-piaci tapasztalattal rendelkező – szakemberek körében végzett felmérés
(teljes terjedelmében a http://www.sc.bme/felmeresek) alapján
elmondható, hogy a karon végzettek
·
86 %-a a mérnöki szemlélet és
gondolkodásmód átadását, 11 %-a a képzés által nyújtott erős elméleti alapokat
tartja az egyetemi képzés legnagyobb erősségének,
·
2005. február havi bruttó átlagkeresete 225.524 ± 71.330
Ft volt.
A felvételre
készülők leggyakoribb kérdéseit gyűjtöttük össze:
Alapszak: Mindkét alapszakon meghatározó a kémia, a vegyészmérnöki
szakon az ismeretek a vegyipari műveletekkel (pl. reaktorok működése, anyagok
elválasztása) egészülnek ki, és a kémia ipari alkalmazása (pl. műanyag-, gyógyszer-,
ásványolajipar) nagyobb súlyt kap. (A BME-en csak vegyészmérnöki alapszak van.)
Továbbtanulás valamely mesterszakon: Mindkét alapszak elvégzése
után lehetőség van a tanulmányok folytatására a mester (MSc) szakon, amely –
különösen a doktori (PhD) tanulmányokkal kiegészítve – a kutatói munkára is
felkészít. Az egyik (vegyészmérnöki vagy kémia) alapszak elvégzése után azonos,
vagy a másik – esetleg mindkettőtől eltérő – mesterszakon lehet a tanulmányokat
folytatni.
A vegyészmérnöki alapszakokon a
képzés mindhárom felsőoktatási intézményben (Veszprémi Egyetem, Debreceni
Egyetem, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) ugyanazon szakmai
előírásoknak megfelelően folyik. Ezek az előírások (ún. képzési
és kimeneti követelmények) az Oktatási Minisztérium honlapján megtalálhatók. Az
egyes intézmények hagyományaiból adódó különbségek ezen
keretek között nyilvánulhatnak meg.
A BME Vegyészmérnöki Karának
tanterve erős mind kémiából, mind a vegyipari műveletekkel, folyamatokkal,
technológiákkal kapcsolatos tárgyakból. A Veszprémi Egyetemen jóval kevesebb a
kémia és több a műveleti és folyamatmérnöki tárgy. A BME vegyészmérnöki szakán
a vegyipari és folyamatmérnöki specializáció ismeretei közelítik legjobban a
Veszprémi Egyetemen folyó képzést. A Debreceni Egyetem képzése inkább a BME képzéséhez
hasonlít.
Mindhárom szakon fontos tárgy a
kémia: a vegyészmérnöki szakon domináns, a biomérnöki szakon erős kémiai
alapképzés van, a környezetmérnöki szakon az előbbieknél kevesebb kémia
szerepel a képzésben.
Kezdetben – elsősorban a kémiai
számításokban és a laborgyakorlatokon – nagyon sokat. Fontos, hogy a diák
észrevegye, vannak olyan ismeretek, amelyek számára is újak, és ezen ismeretek
rohamosan bővülnek.
A kémia és a biológia is érdekel
·
A
vegyészmérnöki vagy a biomérnöki szakot válasszam?
A vegyészmérnöki szak
gyógyszeripari specializáción biológiai ismereteket is tanítanak, a biomérnöki
szak alapképzésében sok a kémia, tehát mindkét szak választása esetén van mód a
kémiai és biológiai ismeretek bővítésére. Biomérnök-képzés hazánkban a BME-en
indult, a vegyészmérnök-képzésből fejlődött ki mintegy három évtizeddel
ezelőtt. A hagyományosan erős kémiaoktatás következtében előfordul, hogy
biomérnöki diplomával vegyészmérnöki munkakörben helyezkednek el. A mesterszakon
való továbbtanulás esetén a szakváltás mindkét irányban egyszerű.
A kémián kívül matematikából is erős vagyok
·
Mit nyújt
nekem ez a képzés?
A
vegyészmérnöki szak vegyipari és folyamatmérnöki specializációján
a szakon az általános matematikai ismereteknél többet tanítanak, ez az ipari
rendszerek irányításához szükséges.
Érdekel a környezetvédelem
·
A
környezetmérnöki szakot vagy a biomérnöki szak környezetvédő specializációját
válasszam?
A környezetmérnöki szak a
környezetvédelemre specializálódott, de a környezetvédelem a másik két szakon
is fontos szerepet tölt be az egyes technológiák bemutatásában.
A biomérnöki szak képzésében a
kémiai és biológiai jellegű tárgyak – köztük laboratóriumi gyakorlatok – dominálnak.
A környezetmérnök hallgatóknak kevesebb ilyen tárgyuk van, ők többféle műszaki
területre kapnak betekintést, így alkalmassá válnak arra, hogy az ezeken a
területeken dolgozó szakemberekkel (pl. vegyészmérnökök, gépészmérnökök)
környezetvédelmi kérdésekben együttműködjenek. Ennek a várhatóan szigorodó
környezetvédelmi előírások betartatásában lesz meghatározó szerepe.
Összefoglalva azt mondhatjuk,
hogy a hallgatók a biomérnöki szak környezetvédő specializációján viszonylag
szűkebb területről kapnak mély elméleti és gyakorlati ismereteket, míg a
környezetmérnöki szakon széles műszaki, gazdasági és jogi területen juthatnak
szakmaközi kooperációt lehetővé tevő tudáshoz.
Várhatóan a kötelezőnél több tanulást tudok majd vállalni
·
Hogyan
mélyíthetem tudásomat?
Az ún. emelt
szintű képzés keretében mód van egy-egy tantárgyból meghatározott módon több
ismeretre szert tenni. Ezek a tárgyak „Válogatott fejezetek a….”
címen jelennek meg a tantervben, választható tárgyként vehetők fel. A
többletteljesítményt a diploma mellékletében feltüntetjük, ill. a továbbtanulás
során figyelembe vesszük.
Egy-egy oktató tudományos
kutatómunkájához kapcsolódva ún. tudományos diákköri (TDK) munkában lehet részt
venni. A TDK munkáról készült dolgozatokat a hallgatók évenként intézményi
konferenciákon mutatják be, a legkiválóbbak kétévente országos konferencián
képviselhetik intézményüket.
·
Hogyan
szélesíthetem tudásomat?
A kötelező tananyagon túlmenő,
a képzéshez szorosan nem kapcsolódó ismereteket is lehet szerezni, az érdeklődésnek
megfelelően (pl. környezetvédelmi, informatikai, minőségügyi, menedzsment
ismereteket tartalmazó tárgyak, ill. tárgycsoportok teljesítése).
·
Elvégezhetek
egy másik szakot is?
Van arra mód, hogy a hallgató
másik szakon ún. párhuzamos képzésben vegyen részt. A hallgatók gyakran választják
a tanárképzést, melynek elvégzése a szaknak megfelelő tárgy középiskolai
oktatására jogosít. A Kar másik szakját, ritkábban egy másik kar szakját is
választják (pl. közgazdasági, műszaki menedzser). Ezeken a szakokon az első
szak egyes tárgyait elfogadják (akkreditálják).
·
Mehetek
külföldre tanulni?
Jó tanulmányi eredménnyel és
nyelvtudással mód van arra, hogy különböző nemzetközi programok, ill. a BME és
egyes külföldi egyetemek közötti kapcsolat keretében, pályázat útján a hallgató
külföldi részképzésen vegyen részt.
Érdekel a szakma, de nem erősségem a kémia és/vagy nem
vagyok valami ügyes
·
Ha az utóbbi
években azt is elfelejtettem kémiából, amit korábban tudtam, van esélyem a Kar
szakjain tanulni?
Nehezebb lesz a tanulás, mint
azoknak, akik nagyobb kémiatudással érkeznek, de intenzív tanulással a hiány
pótolható. A felkészülésben segít a levelező felkészítés (http://feb-bme.uw.hu), a nyári előkészítő tábor, és az elsőéves hallgatóknak a
tanévkezdés előtt szervezett tábor.
Az oktatás gyakorlatilag az
alapoknál kezdődik, és meglehetősen gyors – de követhető – ütemben halad. A
hiányzó ismeretek pótlására az elsőéveseknek „Kémiai alapok” címen választható
tárgyat indítunk.
·
Meglehetősen
ügyetlen vagyok. Fogok tudni a laboratóriumban dolgozni?
Természetesen az ügyesebbek
előnyben vannak, de a laboratóriumi munka – eltekintve egészen extrém esetektől
– tanulható.
Legalább két lezárt félév és
megfelelő tanulmányi ererdmény esetén szakot lehet váltani, a szakok közös tárgyait
elfogadjuk, természetesen az újonnan választott szak hiányzó
tárgyait később teljesíteni kell.
A szakváltás több-kevesebb
időveszteséget okoz a tanulmányokban. A törvény a képzés befejezéséhez két további
(összesen kilenc) államilag támogatott félévet biztosít, ennek elteltével
költségtérítést kell fizetni. A BSc és az MSc szakok elvégzésére (4+7=11 félév)
összesen 12 államilag támogatott félév áll rendelkezésre
Felsőfokú képzésben tanulok, szeretnék változtatni,
átmennék a Vegyészmérnöki és Biomérnöki Karra
A korábba teljesített tárgyakat
– meghatározott feltételek telejsülése esetén – a BME befogadja. A BME-re nyert
felvétel esetén még a nyár folyamán, a hivatalos beiratkozás előtt kérni kell a
tárgyak befogadását, és az első éven már az elfogadott tárgyaktól függően lehet
folytatni a tanulmányokat. Az államilag finanszírozott félévekbe (BSc képzés esetén
9 félév) valamennyi felsőoktatási intézményben eltöltött félévek beszámítanak.
Bizonyos típusú tanulási nehézségeim vannak
Hivatalos szakértői igazolás
esetén diszlexiával és/vagy diszgráfiával élők tanulmányi kedvezményt kérhetnek
az Egyetemi Esélyegyenlőségi Bizottságtól. A tanulmányi kedvezmény rendszerint
az írásbeli számonkérések megnyújtott idejét jelenti.
A KÉPZÉS NÉHÁNY RÉSZLETE
Képzés szakonként, a képzést folytató felsőoktatási
egységek
A hallgatók a három szak valamelyikére nyernek felvételt,
képzésük szakonként külön folyik. A biomérnöki szak oktatását a Kar az Eötvös
Loránd Tudományegyetemmel és a Semmelweis Egyetemmel kooperációban végzi, míg a
környezetmérnök képzés a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem mind a nyolc karának közreműködésével
folyik – a képzés gesztora a Vegyészmérnöki Kar. Valamennyi szak oktatásából
kiveszi részét egyetemünk Természettudományi valamint Gazdaság- és
Társadalomtudományi Kara is.
A tanterv
A tanterv következő területekre tagolódik:
- gazdasági
és humán ismeretek -
természettudományos alapismeretek
- szakmai törzsanyag -
differenciált szakmai ismeretek (kötelező
- szabadon választható tárgyak és kötelezően választható tárgyak)
A kreditrendszer
A kredit a hallgatói tanulmányi
munka mérőszáma: egy kredit(pont) 30 hallgatói
munkaórának felel meg. Természetesen ez a szám hozzávetőleges érték. A
kreditrendszer azt jelenti, hogy az egyes tárgyak teljesítésekor a hallgató
pontokat kap. A diplomához a tanterv által meghatározott tárgyakból adott számú
pontot (műszaki alapdiploma: 210 kredit, mesterdiploma: 120 kredit) kell
megszerezni. Ennek idális ütemezését adja a tanterv. A kredit az alapja a
különböző – európai és tengeren túli - országokban végzett tanulmányok kölcsönös
elfogadásának is, akár rövid részképzésről, akár hosszabb idejű
továbbtanulásról vagy munkavállalásról van szó.
Ha valaki egy tárgyat nem tud
teljesíteni, később újra felveheti anélkül, hogy évet kellene ismételnie. Az
egymásra épülés biztosítása végett csak az kötött, hogy az adott tárgyat mely
előző tárgyak (előkövetelmény) teljesítése után lehet felvenni, így mindenki
egyéni tanterv szerint tanulhat: azon kívül, hogy bizonyos esetekben él a
tantárgy-választási lehetőségekkel, maga tervezheti meg előrehaladása ütemét
is. Mind szakmai, mind anyagi
szempontból nyomatékosan javasoljuk, hogy a diákok lehetőség szerint a tanterv
szerint haladjanak.
Az Egyetem biztosítja a
nyelvtanulás lehetőségét, de nem kötelező a nyelvoktatásban részt venni. Diplomát
csak az kaphat, aki legalább egy élő nyelvből középfokú állami nyelvvizsgával
rendelkezik.
Testnevelés
Az Egyetemen két félév (heti két óra) testnevelés teljesítése kötelező, a
hallgatók többféle sportág közül választhatnak.
A
korábbi évek felvételi pontjai
2006-tól minden képzés BSc. Az
elérhető maximális pontszám 2005 – től 2007 -ig 144, 2008-tól 480 volt.
Képzés |
Egyetem |
2006 |
2007 |
2008 |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
Vegyész-mérnök |
BME-VBK (korábban VEK) |
120 |
121 |
384 |
412 |
418 |
419 |
427 |
DE (Debrecen) |
80 |
113 |
228 |
290 |
319 |
326 |
300 |
|
PE (korábban VE) (Veszprém) |
103 |
114 |
225 |
280 |
319 |
310 |
301 |
|
Vegyész (kémia) |
PE (korábban VE) (Veszprém) |
107 |
108 |
230 |
212 |
211 |
214 |
247 |
DE (Debrecen) |
92 |
103 |
224 |
165 |
211 |
232 |
240 |
|
ELTE (Budapest) |
84 |
103 |
216 |
265 |
313 |
353 |
370 |
|
PTE (Pécs) |
112 |
|
|
226 |
211 |
256 |
240 |
|
SzTE (Szeged) |
87 |
103 |
238 |
169 |
224 n.i. |
278 |
240 |
|
NyME (Sopron) |
|
|
|
|
|
202 |
- |
|
Eger |
|
|
|
|
|
200 |
240 |
|
Környezet-mérnök |
BME-VBK (korábban VEK) |
126 |
120 |
358 |
371 |
372 |
375 |
367 |
DE (Debrecen) |
93 |
93 |
162 |
|
319 |
- |
240 |
|
ME (Miskolc) |
96 |
94 |
164 |
279 |
248 |
310 |
298 |
|
NyME (Sopron) |
100 |
94 |
164 |
279 |
317 |
310 |
280 |
|
SzIE (Gödöllő) |
114 |
92 |
164 |
279 |
319 |
310 |
240 |
|
PE (VE) (Veszprém) |
92 |
92 |
214 |
280 |
319 |
310 |
248 |
|
PTE (Pécs) |
|
|
|
279 |
319 |
310 |
240 |
|
SzTE (Szeged) |
|
|
|
|
|
327 |
276 |
|
BMF/Óbuda |
|
|
|
279 |
319 |
310 |
243 |
|
EJF (Baja) |
|
|
|
|
|
309 |
240 |
|
SZE (Győr) |
|
|
|
|
|
|
240 |
|
Biomérnök |
BME-VBK (korábban VEK) |
119 |
117 |
361 |
381 |
391 |
393 |
407 |
Corvinus (bio/élelm) |
|
|
|
|
|
349/359 |
347 |
|
DE (Debrecen) |
94 |
116 |
215 |
280 |
319 |
338 |
350 |
|
PE (VE) (Veszprém) |
|
115 |
248 |
278 |
318 |
310 |
260 |
|
SZTE (Szeged) |
|
|
|
|
319 |
319 |
317 |